foto lucrari – 31 – ANDREEA GHEORGHIU & CRISTINA TAMAS – EXPOZITIA “DINCOLO DE CUVINTE” – Cotroceni – 27.06.2012 – 07.07.2012

EXPOZITIILE ORGANIZATE DE GALERIA DE ARTA ELITE PROF ART POT FI ADMIRATE SI PE NOUL SITE AL GALERIEI: http://galeriaeliteprofart.com/

DINCOLO DE CUVINTE:

Andreea Gheorghiu si Cristina Tămas

 

 Cu stiluri, modalităti de abordare si tehnici diferite, lucrările celor două artiste care expun la Galeria Elite Prof Art din Bucuresti, Andreea Gheorghiu si Cristina Tămas, au certă individualitate. Personalităti artistice puternice, distincte se reunesc în expozitia intitulată Dincolo de cuvinte; dar, dincolo de ceea ce se poate spune în cuvinte despre universul plastic al fiecăreia, prin selectia lucrărilor si prin felul în care este organizată expozitia, se poate observa de îndată un raport de complementaritate. Drumul de la figurativ la non-figurativ, tratarea formei prin stilizarea detaliilor până la esentializare sau, dimpotrivă, disparitia formei, coloristica bogată lângă specularea reflexelor pe care le poate crea o singură culoare sunt doar câteva dintre elementele care sustin ideea de complementaritate. Este unul dintre motivele care mă fac să cred că alăturarea celor două pictorite în aceeasi expozitie a fost o alegere inspirată. 

Acordurile cromatice puternice, de multe ori îndrăznete, apropiindu-se uneori de viziunea expresionistă, predomină în lucrările Andreei Gheorghiu (acrilice pe pânză): flori, peisaje, portrete, compozitii tematice. Teme si motive consacrate, cu o lungă istorie, sunt abordate dintr-un unghi personal, eliberat de influente, ca în „Amurg violet”, „Venetia”, „Clar de lună”. Ca temă, „Bărci la Ayvalik” aminteste de marii maestri ai picturii românesti, care au pictat marine (Dărăscu, de exemplu), dar are evident un mod de tratare si expresie originale, atât din punct de vedere compozitional, cât si cromatic. Lumina spatiului mediteranean la care peisajul Andreei Gheorghiu face aici trimitere este mai degrabă o invitatie la reflectie, într-o atmosferă de liniste usor stranie, decât un răsfăt solar. Apus de floare nu este doar un joc de cuvinte: floarea-soarelui a devenit, contrar poate asteptărilor noastre, o imagine a stingerii treptate, în tonuri de galben si rosu care, desi conservă încă lumina si căldura, vestesc curgerea ireversibilă. Remarcabile sunt si portretele Andreei Gheorghiu din această expozitie, portrete pe care le-as numi tematice, fie că pornesc de la o idee, o stare sau o experientă cromatică: „Lună albastră”, „Philippe”, „Pas de douleur” sau „Sidef”, în care o culoare minerală dovedeste a avea nebănuite resurse de expresivitate în ordine afectivă. Portretul intitulat „Noaptea Sânzienelor” sugerează caracterul magic al sărbătorii, prin privirea hipnotică a „personajului” portretizat. Unice prin tehnică sunt picturile în ulei pe interiorul scoartei pe copac – „Opium”, „Sufletul copacului”.

În tehnică mixtă, folosind tridimensionalitatea, Cristina Tămas stilizează în manieră proprie imagini, pornind de la peisaje, chipuri umane, obiecte, forme vegetale, devenite prilej de meditatie plastică. Abstractizarea formei este, uneori, realizată cu măsură, atât cât trebuie pentru a sugera o idee sau o stare, ca în Păpusa balerină. În „Ielele”, „Cosmos” sau „Camee”, cu tonuri dominante de albastru si acorduri cromatice rafinate, imaginatia plastică a Cristinei Tămas, cu cât porneste de la o temă identificabilă, cu atât are, paradoxal, mai multă libertate. Pasul de la figurativ la non-figurativ se dovedeste a fi adesea doar o chestiune de accent în lucrările sale. Exemple edificatoare în acest sens sunt „Domnisoare plimbându-se în parc”,” Apus de floare”, „Turnul singurătătii mele”, „Phoenix… din cenusă”, „Marine”. Relieful realizat prin folosirea a diverse materiale este de fapt o modalitate folosită ingenios, chiar surprinzător, pentru a potenta jocul cromatic, alternanta fină de lumină si umbră pe care un volum sau altul o creează. Explozia cromatică din unele tablouri conduce la pulverizarea formei, dar impresia de spatialitate, de relief se păstrează, creând efectul dorit (Vulcan). Demne de apreciat sunt si desenele Cristinei Tămas, dintre care as remarca în mod special „Credintă”, „Călătoria mea”, „Pace interioară”, „De neuitat”, „Intrare”.

Costin Tuchilă 

 Scriitor

Advertisements

One thought on “foto lucrari – 31 – ANDREEA GHEORGHIU & CRISTINA TAMAS – EXPOZITIA “DINCOLO DE CUVINTE” – Cotroceni – 27.06.2012 – 07.07.2012

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s